Life StyleRefacere

Ciclul circardian si importanta acestuia in viata de zi cu zi.

Cum ne influenteaza radamentul zilnic?

Ce este ciclul circardian?


De-alungul timpului, corpul nostru si-a dezvoltat un sistem care se sincronizeaza cu mediul inconjurator. Acest sistem este ciclul circardian si se refera la ceasul biologic care este sincronizat la fiecare rotatie a pamantului, timp de 24 de ore. El ghideaza corpului nostru cand sa doarma, sa se trezeasca, sa manance, si regleaza multe procese fiziologice.

Acest mecanism este influentat de factorii de mediu precum lumina, intunericul si temperatura. Daca acest ceas este dereglat, pot aparea diferite probleme de natura cardiovasculara, obezitate, depresie si chiar bipolaritatea.

Cum functioneza ciclul circardian?


O parte din hipotalamus si anume nucleele suprachiasmatice controleza ciclul cicardian. Aceste nuclee actioneaza ca centre de control si sunt conectati la alte zone alea creierului. Impreuna, aceste nuclee controleaza ritmul circardian impreuna cu alte functii ale corpului. Durata unui ciclu circardian este de 24 de ore.

Ciclul circadian are un efect asupra următoarelor aspecte:


  • Temperatura corpului
  • Somnul si starea de veghe
  • Diferite modificări hormonale

Temperatura corpului de exemplu, începe să crească în ultimele ore de somn. Aceasta se întâmplă chiar înainte de trezire. Acest lucru poate promova un sentiment de vigilență dimineața. Temperatura corpului scade noaptea când se apropie timpul de somn. O scădere mică a temperaturii apare și la majoritatea oamenilor între orele 2:00. Și 4 p.m. Acest lucru poate explica de ce mulți oameni se simt somnorosi după-amiaza. Nu sa dovedit că modificările temperaturii corporale determină obiceiurile noastre de somn. Dar se pare că există o legătură între cele două.

Lumina si intunericul joaca cel mai mare rol în stabilirea ceasului circadian. Lumina soarelui și alte indicii de timp sunt folosite pentru a menține ceasul setat de la o zi la alta. Cand este intuneric, ochii trimit un semnal catre nucleele suprachiasmatice iar acestea percep intunericul ca fiind semnalul pentru somn. Creierul, trimite un semnal pentru a eliberea melatonina, un hormon care are un rol foarte important in starea de veghe si reglarea somnului.

Factori ce influenteaza negativ ciclul circardian


In ziua de azi sunt cateva lucruri care infuenteaza negativ ceasul biologic, factori ce pot afecta nucleele suprachiasmatice și setarea ceasului circadian.

  • Cel mai influent factor ce poate deregla ciclul circardian este schimbarea fusului orar. Cel mai bun exemplu este cand o persoana calatoreste de pe un continent pe altul, din Europa catre United States of America. Schimbarea fusului orar produce de cele mai multe ore probleme si pot persista chiar si o saptamana, cum ar fi:

Insomnie
Somnolenta in timpul zilei
Indigestie
Iritabilitate
Concentrare precara

  • Un alt factor care influenteaza ciclul circardian este programul de lucru.

Programul in ture de noapte
Programul care alterneaza turele de noapte cu programul normal, de zi.

Acest factor este similar cu cel al schimbarii de fus orar cu toate ca persoana in cauza nu se relocheaza. Cei care lucreaza in ture de noapte incearca sa recupereze somnul nocturn cu somnul diurn. Insa, somnul diurn nu este la fel de odihnitor precum cel nocturn. De multi ori somnul este fragmentat in timpul zilei iar crierul trimite semnale programand corpul sa stea treaz. Persoanle care lucreaza alternand turele de zi cu cele de noapte le este  ingreunata formarea unui program echilibrat de somn.

  • Hormonii
  • Medicamentele

Ritmul circardian funtioneaza foarte bine cand avem un somn relativ regulat, orele de culcare cat si de trezire sa fie acelasi inclusiv in zilele de weekend. Acest mecanism se poate schimba odata cu inaintarea in varsta. Dar cu cat suntem mai atenti la semnele si nevoile corpului si luam in considerare starile de somnolenta si vigilenta, dezvoltand o igiena a somnului, vom pastra echilibru optim in organism.

Cum ar fi sa sincronizam metabolismul nostru cu ciclul circardian?

Am putea controla mult mai bine greutatea corpului. Mesele sa fie sincronizate cu progrmul ciclului circardian de a ne alimenta.

Cu siguranta ai observat ca ai tendinta sa te simti energizat si somnolent in jurul aceleiasi momente in fiecare zi, sunt semne ale ciclului circardian. Semne, pe care ar trebui sa le asculti.

Ascultati corpul si executa antrenamentul in momentul in care corpul tau este pregatit si sincronizat cu ceea ce vrei tu sa faci si nu neglija refacerea.

Pasi pentru a imbunatati ciclul circardian :

  • Expune-te in fiecare zi in mod repetat in timpul zilei la lumina soarelui – Lumina soarelui, este cea mai puterinca si este spectrum de lumina care are cel mai mare efect asupra corpului tau.
  • Evita lumina puternica noaptea si mai ales, lumina cu spectru alb-albastru. Lumina noaptea, scade secretia de melatonina. Studiile arata ca expunerea la lumina noapte poate dezvolta probleme cu somnul si cu imunitatea.
  • Evita consumul de alimente noaptea pentru ca, corpul tau, practic, este programat pentru a se odihni.
  • Evita folosirea gadgeturilor inainte de somn, pentru ca cea mai mica raza de lumina poate perturba secretia de metalonina.
  • Dormi intr-o incapere racoroasa si complet intunecata.

 

Etichete
Arata mai mult

Eduard Ifrim

Specialist in arta remodelarii corporale, antrenor, instructor international acreditat de European Fitness Association, Kineto-terapeut si Tehnician Nutritionist a indrumat si format prin training-uri, coaching, speaking si mentoring grupuri care au participat la sesiuni de training, seminarii, team-building-uri, workshopuri și sesiuni de coaching.

Articole asemanatoare

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Poate te intereseaza

Close
Close