Nutritie

Ouale de gaina – o sursa importanta de proteine

Colesterolul din ou - Mit sau adevar

Ouale, sunt o sursa naturala de proteine complete, de cea mai buna calitate si multi alti nutrienti.

Introducand oul in alimentatie, ne putem bucura de cateva beneficii ale acestuia cum ar fi: reducerea riscului de tromboza si cresterea concentratiei a doi antioxidanti foarte importanti: luteina si zeaxantina.

Stiu! Acum te gandesti la faptul ca oul contine colesterol si poate creste riscul bolilor de inima. Insa, acesta este un mit care a fost elucidat in nenumarate studii. Ouale de gaina sunt bogate în colesterol, dar efectul consumului de ouă asupra colesterolului din sânge este minim în comparație cu efectul grăsimilor trans și al grăsimilor saturate.

Grasimile trans- sunt grasimi nesaturate mai putin frecvente in natura si sunt create artificial. Acest tip de grasimi le gasim in: mancarea procesata, fast food, inghetata si in mancarurile inghetate pregatite pentru “fast cooking”. Orice produs ce contine ulei hidrogenat contine grasimile trans.

U.S Food and Drug Administration, European Food Safety Autorithy si UK Scientific Advisory Committee on Nutrition, considera ca grasimile trans sunt nocive sanatatii si recomanda reducerea consumului acestora.

Grasimile saturate- Sunt o forma de grasime gasite in mancarea de origine animala precum: branza, unt, carne, untura dar si in produse de origine vegetala: ulei de cocos, ulei de palmier.

Asadar, daca iti plac oule, introdu-le in alimentatia ta cateva zile pe saptamana! Ouale fierte sunt slabe din puncte de vedere caloric si anume, 78 Kcal pentru un ou mare care cantareste 50 grame. Acestea, sunt dense din punct de vedere nutritiv si foarte hranitoare. Este unul dintre alimentele care contin vitamina D.

Ouale si calitatea proteinei

Un ou de 50 grame contine 6 grame de proteine. Ca orice sursa de proteine de origine animala, ouale furnizeaza toti aminoacizii esentiali, ceea ce inseamna ca este o proteina completa. Proteinele sunt esentiale pentru viata si se gasesc in fiecare celula din corp. In functie de genul, varsta si de activitatea fizica se poate stabili cate grame de proteine ai nevoie.

Aportul recomandat este in medie de 12-13% pana la 20% din necesarul caloric zilnic, respectiv 0.8-1.2 g/Kg corp. In cazul sportivilor, aportul de proteine este mai mare. Reprezentand pana la 18-20% din valoarea calorica zilnica, in special in sporturile ce necesita cresterea de masa musculara si a fortei musculare. In aceste situatii se recomanda un aport alimentar proteic zilnic de 2-2.5 g/Kg/corp.
Aportul proteic trebuie sa includa proteine de origine animala cat si vegetala in proportii de 50-66% / 34-50%, necesarul fiind dependent de valoarea biologica a proteinelor.

Grasimile si colesterolul

Ouale sunt o sursa de grasimi si colesterol, ambele se gasesc in galbenus. In acelasi ou de 50 de grame, pe langa 6 g de proteine, oul mai contine si 5 grame de grasimi, saturate 1.6 g, Polinesaturate 0.7 g, Mononesaturate 2 g si 186.5 miligrame de colesterol. Asociatia Americana de Boli Cardiovasculare recomanda limitarea grasimilor totale la 25-30% din calorii, grasimile saturate la 7% si cantitatea de colesterol ingerata la 300 miligrame sau mai putin. Daca ai deja valori ridicate ale colesterolului sau boli ale inimii, limiteaza colesterolul sub 200 miligrame pe zi. Harvard School of Public Health recomanda consumul a 3 galbenusuri pe saptamana.

Cum am mai zis, colesterolul din ou impacteaza foarte putin valorile colesterolului din sange. De aceea, sunt persoane care tolereaza ingerarea unui ou in fiecare zi atat timp cand nu ingera si alte alimente bogate in colesterol.

Vitamine si minerale

Ouale sunt o sursa foarte buna pentru vitamina B12, A si E, acid folic, fier si zinc. Galbenusul furnizeaza si vitamina D.
10 % de vitamina D recomandata, poate fi asigurata de ingerarea unui ou mare (50 grame). Alte alimente bogate in vit. D: peste, ficat de vita, ficat de cod, lapte, iaurt.
De asemenea prin ingerarea unui singur ou mare este acoperita si 10% din doza recomandata de vit A si vit B12.

Stiai ca:

Un studiu publicat in 2007 in “ Mother Earth News” a demonstrat ca ouale provenite de la gainile care au fost crescute intr-un spatiu deschis si nu in custi, hranite cu seminte de in, contin mai multi nutrienti cum ar fi omega-3 vit A si E, Beta caroten si mai putine grasimi saturate si colesterol?

“Check the egg”- Verifica ouale inainte de a le cumpara. Daca acestea sunt sparte, exista riscul foarte mare ca bacteriile sa ajunga in interiorul acestora.

Etichete
Arata mai mult

Eduard Ifrim

Specialist in arta remodelarii corporale, antrenor, instructor international acreditat de European Fitness Association, Kineto-terapeut si Tehnician Nutritionist a indrumat si format prin training-uri, coaching, speaking si mentoring grupuri care au participat la sesiuni de training, seminarii, team-building-uri, workshopuri și sesiuni de coaching.

Articole asemanatoare

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Close