AntrenamentLife StyleRefacere

Refacerea si obtinerea celor mai bune rezulate

Refacerea şi recuperarea sunt doi termeni intre care trebuie facuta foarte clar distinctia.

Refacerea

se adresează unui organism sănătos, integru din punct de vedere morfologic şi funcţional, solicitat de efortul fizic.

Recuperarea

organismului după efort, se adresează acelor situaţii în care, a fost lezată integritatea morfo-funcţională a organismului până la limita fiziopatologicului.

REFACEREA ORGANIMULUI DUPA EFORTUL FIZIC

Relatia efort-odihna are o importanta considerabila. Obţinerea rezultatelor nu este posibilă decât dacă în paralel cu exigenţele privind volumul şi intensitatea efortului se actionează prin metode şi măsuri de refacere, de restabilire a potenţialului biologic al individului.

Prin refacere, intelegem, ansamblul mijloacelor naturale sau artificiale, utilizate în scopul accelerării proceselor de reechilibrare a homeostaziei organismului.
Homeostazia- se defineste simplist ca starea de echilibru a organismului.
Refacerea vizează restabilirea stării de echilibru a mediului intern şi a parametrilor funcţionali, avute înainte de efort şi chiar depăşirea acestora, în sensul optimizării lor în cadrul fenomenului de supracompensaţie.

Refacere spontana si Refacere dirijata.

Refacerea spontană (naturala)

se produce fără intervenţia din exterior asupra organismului şi se realizează prin odihnă pasivă. Are eficienţă după eforturile de intensitate mare şi când perioadele dintre eforturi sunt suficiente ca timp pentru producerea fenomenelor de respiraţie tisulară şi refacere a substratului energetic şi echipamentului enzimatic.

În cadrul refacerii spontane, somnul profund odihnitor are rol deosebit asupra capacităţii fizice şi intelectuale.
Somnul are un rol deosebit de important in regenerarea celulelor nervoase. Se cunoaşte rolul hormonului de creştere la adulţi în regenerarea şi creşterea celulelor, precum şi faptul că secreţia lui se realizează în somn şi orice tulburare de somn conduce la diminuarea acestui hormon în sânge şi diminuarea refacerii.

Somnul lent

  • are rol reparator, odihnitor, restaurator şi tonifiant; joacă o importantă funcţie de creştere şi reînnoire a ţesuturilor corporale în general şi are un deosebit rol în sinteza proteică.

Somnul paradoxal

  • are rol indispensabil pentru restaurarea ionică metabolică şi proteică a neuronilor, precum şi în stabilizarea memoriei de scurtă şi de lungă durată.

Important este somnul nocturn, somnul diurn nu este la fel de odihnitor, deoarece perioadele de somn paradoxal sunt diminuate (în somnul nocturn la fiecare aproximativ 90 de minute de somn lent se intercalează perioade de somn paradoxal) şi implicit fazele de refacere a neuronilor, refacere ce se realizează în perioadele de somn paradoxal.

Refacerea dirijată

Se folosesc unele mijloace naturale sau artificiale, fiziologice, provenite din mediu intern sau extern, în scopul restabilirii homeostaziei şi chiar depăşirea acestui prag prin realizarea supracompensării (I. Drăgan, 1994).

Completează, compensează, accelerează refacerea naturală a organismului ( nu o poate substitui).
Mijloacele refacerii dirijate se diferenţiază în funcţie de 2 aspecte:

Aspectul I se referă la sectorul biologic asupra căruia acţionează aceste mijloace, şi anume mijloace de natură:

  • neuropsihică
  • neuromusculară
  • cardiorespiratorie
  • endocrinometabolică

Aspectul al II-lea se referă la următoarele grupe de mijloace:

  • Mijloacele fiziobalneohidrokinetoterapeutice
  • Mijloacele dietetice
  • Mijloacele psihoterapeutice
  • Mijloacele farmacologice
  • Odihna activă

Apa are roluri multiple si deosebit de importante in organismul uman si intervine in refacerea organismului

  • Plastic: intra in structura celulelor fiind solventul tuturor substantelor organice si anorganice.
  • Biocatalic: apa este mediul in care au loc toate reactiile organismului.
  • are rol in procesul de termoreglare.
  • are rol de lubrefiant pentru structurile ce asigura mobilitatea corpului (fluidele din articulatii).
  • are rol in controlul echilibrului acido-bazic.
  • furnizeaza saliva care permite deglutitia, dar si vorbirea.
  • mentine valoare normala a volumului sanguin si limfatic.

Etichete
Arata mai mult

Eduard Ifrim

Specialist in arta remodelarii corporale, antrenor, instructor international acreditat de European Fitness Association, Kineto-terapeut si Tehnician Nutritionist a indrumat si format prin training-uri, coaching, speaking si mentoring grupuri care au participat la sesiuni de training, seminarii, team-building-uri, workshopuri și sesiuni de coaching.

Articole asemanatoare

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Poate te intereseaza

Close
Close